Kontaktul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń
tel.: +48 56 611 3666
e-mail: filozofia@umk.pl
zdjęcie nagłówkowe

Aktualności

Temat pracy rocznej I i II roku MISH-S

W roku akademickim 2025/2026 tematem pracy rocznej studentek oraz studentów pierwszego i drugiego roku Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistyczno-Społecznych jest Pamięć i niepamięć.

Pamięć zawsze fascynowała i była przedmiotem refleksji. Niekiedy chodziło o będącą wyrazem marzenia o pozaczasowej pewności poznania Platońską anamnezę, kiedy indziej o barokową lamentację Thomasa Browne’a nad czasem ocalającym jedynie przypadkowe fragmenty przeszłości, albo o zachowywanie okruchów minionego dnia w powieści Kazuo Ishiguro. Pamięć tylko na pozór jest czymś doskonale znanym, do czego wystarczy zwykły, zdroworozsądkowy namysł. W rzeczywistości jest ona fenomenem złożonym, przybierającym różne formy, dalece przekraczające domenę psychologii, w której w pierwszej chwili chcielibyśmy zamknąć badania nad nią. Nie daje się też sprowadzić jedynie do najbardziej uchwytnego wymiaru, jakim jest pamięć własna, autobiograficzna, ale ma także wymiar społeczny, polityczny, kulturowy czy filozoficzny. Przynależy tyleż do ludzkiej psychiki, co do społeczności i instytucji (jej zawartość przechowywana jest w rodzinnych opowieściach, w archiwach czy muzeach) i sfery materialnej, o czym zaświadczają pożółkłe fotografie, kolekcjonerskie zbiory, dokumenty, książki, pomniki, bez których dosłownie nie byłoby czego pamiętać. Jest również obiektem ludzkich działań: wysiłku zachowywania i ocalania, rytuałów upamiętniania, modelowania, konstruowania, dzięki któremu próbujemy ją zachować bądź stworzyć na przekór towarzyszącym jej przeciwieństw: zwykłego zapominania, wyparcia, manipulacji czy prób skazania na wieczyste zapomnienie. Trudno się dziwić, że tak złożone zjawiska przyciągały uwagę nie tylko artystów i literatów, ale też badaczy wielu dyscyplin: historyków, krytyków sztuki, socjologów, etnologów, antropologów, kulturoznawców, literaturoznawców, medioznawców, politologów czy filozofów. Dzieła Augustyna z Hippony, Platona, Henry Bergsona, Paula Ricoeura, Krzysztofa Pomiana, Jurija Łotmana, Maurice’a  Halbwachsa czy Aleidy Assmann – klasyczne i stanowiące punkt odniesienia dla wszystkich osób zastanawiających się nad fenomenami pamięci i będącej jej przeciwieństwem niepamięci – to tylko wybrane przykłady fascynujących opowieści pozwalającej nam je zrozumieć.

 Wymogi stawiane pracy rocznej

  • Praca powstaje pod opieką tutora i powinna być wyrazem zainteresowań naukowych osoby ją piszącej.
  • Praca zawiera jasne określenie przedmiotu (zjawiska, pojęcia lub problemu) oraz wnioski i wykorzystuje metodologię właściwą dla wybranej dyscypliny, może też mieć charakter interdyscyplinarny. Punktem odniesienia jest naukowa literatura przedmiotu.
  • Praca musi zawierać aparat naukowy w postaci wykazu cytowanej literatury oraz przypisów. Długość pracy powinna odpowiadać dwudziestopięciominutowej prezentacji (ok. 8 stron 12 p. czcionka Times New Roman, półtora linii odstępu pomiędzy wierszami).
  • Zasady wykorzystywania podczas przygotowywania pracy systemów opartych na sztucznej inteligencji określa Pismo okólne Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu nr 1 z dnia 16 stycznia 2024 roku  Wytyczne dla osób studiujących oraz prowadzących zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w zakresie stosowania systemów opartych na sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
  • Wyniki uzyskane podczas przygotowywania pracy są przedstawiane podczas dorocznej studenckiej sesji w połowie maja. Warunkiem udziału w sesji jest potwierdzenie przez tutora złożenia pracy do końca kwietnia.
  • Wystawiona przez tutora ocena pracy oraz udział w sesji rocznej jest warunkiem zaliczenia obligatoryjnego na pierwszym i drugim roku przedmiotu „Opieka nad studentami MISH-S”

Przynależność przedmiotów do dziedzin kształcenia

Zgodnie z Zasadami studiowania na MISH-S, wszystkich studentów obowiązuje uzyskanie do końca drugiego roku studiów zaliczeń z przedmiotów należących do każdej z obu dziedzin: dziedziny nauk humanistycznych oraz dziedziny nauk społecznych w ilości co najmniej 20 pkt. ECTS (osoby rozpoczynające naukę od roku akademickiego 2023/24). W przypadku wątpliwości co do przyporządkowania danego kursu do dziedziny, prosimy o kontakt z wykładowcą lub przedstawicielem kierunku w Radzie Programowej MISH-S (dane znajdują się w zakładce “Rada Programowa MISH-S”).


Obowiązkowe szkolenie BHP dla pierwszego roku

Wszyscy studenci pierwszego roku są zobowiązani do zaliczenia szkolecnia  BHP na platformie Moodle: https://moodle.umk.pl/BHP/ .


Archiwum


Zapraszamy na sesję naukową Międzydziedzinowych Studiów Humanistyczno-Społecznych, podczas której studenci i studentki będą przedstawiać swoje prace roczne pisane pod okiem tutorów. W bieżącym roku akademickim głównym tematem prac jest kategoria inności.

Część pierwsza – piątek, 6 czerwca, s. 317, Collegium Minus („Harmonijka”, ul. Fosa Staromiejska 1a, II piętro)

9.00 Rozpoczęcie sesji

  • Oliwia Janik, Potrzeba inności jako element kształtowania tożsamości człowieka (opieka naukowa: prof. dr hab. Arkadiusz Karwacki, Instytut Socjologii, WFiNS)
  • Zofia Czerwińska, Imigranci z Ukrainy w Polsce – „inność” oswajana na polskim rynku pracy? (opieka naukowa: prof. dr hab. Arkadiusz Karwacki, Instytut Socjologii, WFiNS)

10.30-10.45 przerwa na herbatę i kawę

  • Matylda Skaza, Nowe estetyki outsiderstwa: socjologiczno-kulturowe odczytanie fenomenu „The Rise and Fall of a Midwest” Princess Chappell Roan (opieka naukowa: dr hab. Paweł Gładziejewski, prof. UMK, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, WFiNS)
  • Jan Tomczak, Szaleństwo, a teoria poznania. Inne umysły a epistemologia (opieka naukowa: dr hab. Paweł Gładziejewski, prof. UMK, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, WFiNS)

12.15–12.30 przerwa na herbatę i kawę

  • Tomasz Zarębski, Inność i jej wpływ na funkcje poznawcze (opieka naukowa: dr hab. Anita Pacholik-Żuromska, prof. UMK, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, WFiNS)
  • Maria Urbaniak, Kapitał cielesny. Feministyczne interpretacje kondycji innego ciała na uczelni (opieka naukowa: dr hab. Aleksandra Derra, prof. UMK, Instytut Filozofii, WFiNS)
  • Mateusz Czapczyk, Wymiary inności – język, polityka, wspólnota: Koncepcja literatury mniejszej Deleuze’a i Guattariego (opieka naukowa: dr Jakub Krzeski, Instytut Filozofii, WFiNS)

Planowane zakończenie – ok. godz. 14.45

Część druga – wtorek, 10 czerwca, czytelnia Biblioteki WFiNS, Collegium Minus („Harmonijka”, ul. Fosa Staromiejska 1a, parter)

9.00 Rozpoczęcie sesji

  • Aleksandra Wasielewska, Trad-wife czy trophy-wife? Fenomen tradwives w kontekście mormońskich twórczyń internetowych (opieka naukowa: dr Aldona Kobus, Instytut Nauk o Kulturze, WH)
  • Zofia Michalak, Paradoksy inności we współczesnych Indiach: Analiza wielowarstwowości społeczeństwa indyjskiego w kontekście polityki uznania (opieka naukowa: dr Wojciech Włoch, Katedra Prawa Administracyjnego, WPiA)
  • Jeremi Rybicki, Tak jak pan Marks powiedział. Widma, autoodporność i otwarcie na inność w tekście Derridy (opieka naukowa: dr Tomasz Markiewka, Instytut Filozofii, WFiNS)

11.15-11.30 przerwa na herbatę i kawę

  • Marusza Saj, Ja vs. Oni. Inność jednostki w odbieraniu jej przez społeczeństwo (opieka naukowa: dr hab. Piotr Domeracki, prof. UMK, Instytut Filozofii, WFiNS)
  • Klaudia Łastowska, Małżeństwo jako rytuał przejścia  kobiet. Analiza porównawcza wybranych praktyk w tradycjach ludowych (opieka naukowa: dr Adrian Mianecki, Instytut Nauk o Kulturze, WH)
  • Michał Banasiak, Ostatni samuraj. Yukio Mishima jako obrońca tradycyjnych wartości Japonii (opieka naukowa: prof. dr hab. Adam Grzeliński, Instytut Filozofii, WFiNS)

13.45–14.00 przerwa na herbatę i kawę

  • Damian Koc, Artysta inny – Stanisław Zagajewski (opieka naukowa: prof. dr hab. Marek Jeziński, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, WFiNS)
  • Ewa Gralewska,  Wlepka jako forma buntu, (opieka naukowa: dr Krzysztof Lepczyński, Instytut Socjologii, WFiNS)

Planowane zakończenie – ok. godz. 15.45